ΥΓΕΙΑ

Νέο τεστ κοπώσεως ίσως «προβλέπει» την μακροζωία

Πόσες πιθανότητες έχετε να ζήσετε άλλα 10 χρόνια; Την απάντηση ίσως δίνει ένα νέο τεστ κοπώσεως που επινόησαν επιστήμονες από το φημισμένο Πανεπιστήμιο Τζωνς Χόπκινς, στις ΗΠΑ.


Το τεστ γίνεται πολύ απλά με έναν κυλιόμενο διάδρομο και έναν αλγόριθμο που αποκαλείται FIT Treadmill Score.

Όσοι το κάνουν, πρέπει να περπατούν και εν συνεχεία να τρέχουν στον διάδρομο επί επαναλαμβανόμενα 3λεπτα, αυξάνοντας προοδευτικά την ταχύτητά τους και την κλίση του διαδρόμου.

Οι επιδόσεις τους σε αυτό το τεστ, μαζί με το φύλο, την ηλικία τους και τον μέγιστο καρδιακό παλμό που φτάνουν εν όσω γυμνάζονται, χρησιμοποιούνται για να υπολογιστούν οι πιθανότητες που έχουν να ζήσουν άλλα 10 χρόνια.

«Η θεωρία πως η καλή φυσική κατάσταση σημαίνει μειωμένο κίνδυνο θανάτου επ’ ουδενί λόγω είναι καινούργια», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής δρ Χάιθαμ Αχμέντ, καρδιολόγος στο Τζωνς Χόπκινς.

«Θέλαμε, όμως, να υπολογίσουμε με ακρίβεια τον κίνδυνο, με βάση την ηλικία, το φύλο και το επίπεδο της φυσικής κατάστασης, και έτσι βρήκαμε μια απλή εξίσωση που δεν χρειάζεται τίποτε περισσότερο από ένα διαβαθμισμένο τεστ κοπώσεως».

Οι ερευνητές κατήρτισαν την μαθηματική εξίσωσή τους αναλύοντας τα ευρήματα από 58.020 τεστ κοπώσεως που έκαναν οι καρδιολόγοι του πανεπιστημίου, σε άτομα ηλικίας 18 έως 96 ετών, μεταξύ 1991 και 2009.

Αφού χώρισαν τους ασθενείς σε ομάδες αναλόγως με το επίπεδο της φυσικής δραστηριότητας, εξέτασαν το λοιπό ιατρικό ιστορικό τους, καθώς και να βρίσκονται εν ζωή ή πέθαναν και πότε.

Όπως γράφουν στην επιθεώρηση «Mayo Clinic Proceedings», διαπίστωσαν πως ο ισχυρότερος δείκτης θανάτου μέσα στην επόμενη δεκαετία ήταν ο μέγιστος καρδιακός παλμός και το πόσο καλά άντεχαν την καταπόνηση στο τεστ κοπώσεως.

Η αντοχή αυτή υπολογίζεται με βάση τα μεταβολικά ισοδύναμα (METs). Τα μεταβολικά ισοδύναμα υπολογίζουν πόση ενέργεια (θερμίδες) ξοδεύει το σώμα στη διάρκεια της άσκησης.

Όσο πιο έντονη είναι η άσκηση, τόσο περισσότερα είναι τα ΜΕΤs. Έτσι, μία δραστηριότητα όπως το αργό περπάτημα ισοδυναμεί με 2 METs, ενώ το τρέξιμο ισοδυναμεί με 8 METs.

Όσοι εθελοντές είχαν την υψηλότερη βαθμολογία στο FIT Treadmill Score, είχαν 2% πιθανότητες να πεθάνουν μέσα στην επόμενη δεκαετία. Όσοι όμως είχαν την χαμηλότερη βαθμολογία, είχαν 38% πιθανότητες θανάτου.

Αν υποτεθεί πως αυτά τα δεδομένα ισχύουν για όλους, τότε όποιος κάνει το τεστ έχει μια (θεωρητική) εικόνα για το μέλλον – και ίσως ένα κίνητρο για να βελτιώσει την φυσική του κατάσταση.

Πως γίνεται το τεστ

Βέβαια, όποιος έχει οποιοδήποτε πρόβλημα υγείας, δεν πρέπει να μπει στη διαδικασία του τεστ κοπώσεως εάν πρώτα δεν συμβουλευθεί τον γιατρό του. Το ίδιο ισχύει και για όσους έχουν πολλά χρόνια να γυμνασθούν.

Οι υπόλοιποι – ιδίως οι λάτρεις της ασκήσεως – ενδεχομένως μπορούν να το δοκιμάσουν.

Το τεστ αποτελείται από επτά ασκήσεις που διαρκούν 3 λεπτά η κάθε μία και έχουν διαφορετικό βαθμό δυσκολίας, διότι αυξάνεται προοδευτικά η ταχύτητα και η κλίση του κυλιόμενου διαδρόμου.

Στο τέλος κάθε 3λεπτου πρέπει να καταγράφονται οι καρδιακοί παλμοί.

Οι ασκήσεις πρέπει να γίνονται με τη σειρά που αναγράφονται. Κάθε ασκούμενος πρέπει να σταματήσει σε εκείνη που δεν αντέχει να κάνει. Στο τέλος κάθε άσκησης (δηλαδή μόλις περάσουν τα 3 λεπτά), ο ασκούμενος θα έχει πετύχει το MET που γράφεται δίπλα σε κάθε μία.

Το τελευταίο σκορ των ΜΕΤs είναι αυτό που θα χρησιμοποιηθεί στον μαθηματικό τύπο.

Άσκηση 1. Ταχύτητα 2,7 χιλιόμετρα την ώρα, με κλίση 10% του κυλιόμενου διαδρόμου. Ισοδυναμεί με 5 ΜΕΤs

Άσκηση 2. Ταχύτητα 4 χιλιόμετρα την ώρα, με κλίση 12% του κυλιόμενου διαδρόμου. 7 ΜΕΤs

Άσκηση 3. Ταχύτητα 5,4 χιλιόμετρα την ώρα, με κλίση 14% του κυλιόμενου διαδρόμου. 10 ΜΕΤs

Άσκηση 4. Ταχύτητα 6,7 χιλιόμετρα την ώρα, με κλίση 16% του κυλιόμενου διαδρόμου. 13 ΜΕΤs

Άσκηση 5. Ταχύτητα 8 χιλιόμετρα την ώρα, με κλίση 18% του κυλιόμενου διαδρόμου. 15 ΜΕΤs

Άσκηση 6. Ταχύτητα 8,8 χιλιόμετρα την ώρα, με κλίση 20% του κυλιόμενου διαδρόμου. 18 ΜΕΤs

Άσκηση 7. Ταχύτητα 8,8 χιλιόμετρα την ώρα, αλλά με κλίση 22% στον κυλιόμενο διάδρομο. Ισοδυναμεί με 20 ΜΕΤs

Ο τύπος για τους άντρες είναι ο εξής:

(12 Χ METs) + (ποσοστό % του μέγιστου προβλεπόμενου καρδιακού ρυθμού) – (4 Χ η ηλικία)

Για τις γυναίκες, ο τύπος είναι:

(12 Χ METs) + (ποσοστό % του μέγιστου προβλεπόμενου καρδιακού ρυθμού) – (4 Χ η ηλικία) + 43.

Ο μέγιστος προβλεπόμενος καρδιακός ρυθμός υπολογίζεται όταν αφαιρέσουμε από το 220 την ηλικία μας (σε έτη).

Ένας άνθρωπος ηλικίας 30 ετών, λ.χ., έχει μέγιστο προβλεπόμενο καρδιακό ρυθμό 190. Αν λοιπόν την ώρα που έτρεξε για τελευταία φορά έφτασε τους 162 παλμούς, πέτυχε το 85% του μέγιστου καρδιακού παλμού του.

Οι πιθανές απαντήσεις κυμαίνονται από -200 έως 200. Αν το αποτέλεσμα του μαθητικού τύπου είναι 0-100 υπάρχουν 97% πιθανότητες επιβίωσης την επόμενη δεκαετία. Αν είναι από 100 και πάνω, οι πιθανότητες επιβίωσης γίνονται 98%.

Από το -1 έως το -100, οι πιθανότητες επιβίωσης γίνονται 89%, ενώ από το -100 έως το -200 γίνονται 62%.

Πηγή : Web Only http://www.tanea.gr/

Add Comment

Click here to post a comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα οριστεί σε "επιτρέπει cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Αποδοχή" παρακάτω, στη συνέχεια, σας ζητάμε να ακολουθήσετε αυτό.

Close