ΥΓΕΙΑ

Το πολύ τζόγγινγκ δεν φέρνει μακροζωία;

Φωτιές έχει ανάψει στο διαδίκτυο μία νέα μελέτη που έδειξε πως όσοι τρέχουν συχνά και πολύ είναι οι ηττημένοι στον αγώνα για μακροζωία, ενώ αντιθέτως όσοι κάνουν τζόγγινγκ με ρέγουλα σφραγίζουν το διαβατήριο προς τα τελευταία -ήντα κι ακόμα παραπέρα.


Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε στη Δανία, είναι η νεότερη από μία σειρά επιστημονικών εργασιών οι οποίες προσπαθούν να δώσουν απάντηση στο ερώτημα «πότε είναι η άσκηση υπερβολική;».

Αν και η συστηματική γυμναστική ωφελεί σοβαρά την υγεία και προγενέστερες μελέτες έχουν δείξει πως οι ασκούμενοι ενήλικες διατρέχουν κατά 30% χαμηλότερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου σε σύγκριση με τους καθιστικούς συνομηλίκους τους, παραμένει άγνωστη η δόση της άσκησης που απαιτείται για να επιτευχθεί αυτό.

Το σίγουρο, όμως, είναι πως όταν κάποιος το παρακάνει, υπάρχουν συνέπειες, γράφουν οι Δανοί ερευνητές στο τρέχον τεύχος της «Επιθεώρησης του Αμερικανικού Κολεγίου Καρδιολογίας» (JACC).

Και φέρνουν ως παράδειγμα την πιο διάσημη περίπτωση «θανατηφόρου υπερδοσολογίας» της άσκησης: τον Φειδιππίδη, ο οποίος έπεσε νεκρός αμέσως έπειτα από τον δρόμο των 42,195 χιλιομέτρων που διήνυσε τρέχοντας ασταμάτητα για να φέρει το μήνυμα της νίκης των Αθηναίων επί των Περσών στη Μάχη του Μαραθώνα.

Με αφορμή τον Φειδιππίδη και μερικούς άλλους μαραθωνοδρόμους οι οποίοι έχουν χάσει τη ζωή τους από καρδιολογικά αίτια (υπολογίζεται ότι σχεδόν ένας στους 5.000 μαραθωνοδρόμους χάνεται εξαιτίας σοβαρού καρδιαγγειακού επεισοδίου), οι δανοί ερευνητές εξέτασαν πως επηρεάζει την μακροζωία το ελαφρύ, μέτριο ή μανιώδες τζόγγινγκ.

«Η μακροχρόνια υπερβολική άσκηση μπορεί να σχετίζεται με προβλήματα όπως η αποτιτάνωση (σ.σ. συσσώρευση ιζημάτων ασβεστίου) των στεφανιαίων αρτηριών της καρδιάς, η διαστολική δυσλειτουργία και η δυσκαμψία των αρτηριακών τοιχωμάτων», γράφουν ο δρ Πέτερ Σνορ από το Νοσοκομείο Frederiksberg της Κοπεγχάγης και οι συνεργάτες του.

Ωστόσο, «εξ όσων γνωρίζουμε, δεν έχει υπάρξει ειδική μελέτη για τη μακροζωία των μαραθωνοδρόμων, των ημιμαραθωνοδρόμων ή των αθλητών του τριάθλου, αν και τέτοιου είδους μελέτες σαφώς θα ήταν πολύ ενημερωτικές», προσθέτουν.

Η μελέτη

Για να διερευνήσουν οι ίδιοι το θέμα, παρακολούθησαν επί 12 χρόνια την πορεία της υγείας 1.098 υγιών εθελοντών ηλικίας 20 έως 86 ετών οι οποίοι έκαναν τζόγγινγκ και 3.950 συνομηλίκων τους που δεν γυμνάζονταν.

Έως το τέλος της περιόδου παρακολούθησης, 28 από τους δρομείς και 128 από τους μη-δρομείς είχαν χάσει τη ζωή τους.

Αν και οι λάτρεις του τζόγγινγκ ως ομάδα φάνηκε να ζουν περισσότερο απ’ ό,τι οι ενήλικες που δεν γυμνάζονταν, μια προσεκτικότερη ματιά στα στοιχεία αποκάλυψε ότι οι θνησιμότητες ήταν μειωμένες μόνον σε όσους έτρεχαν ελαφρά ή μέτρια. Σε όσους έτρεχαν μανιωδώς, η θνησιμότητα δεν είχε στατιστικώς σημαντική διαφορά από εκείνη των καθιστικών εθελοντών.

Ποιοι δρομείς θεωρήθηκε ότι έτρεχαν μανιωδώς; Όσοι έτρεχαν πολύ, συχνά και με μεγάλες ταχύτητες ή αλλιώς με ταχύτητα μεγαλύτερη από 11,2 χιλιόμετρα την ώρα, επί περισσότερες από 4 ώρες την εβδομάδα και επί περισσότερες από τρεις ημέρες την εβδομάδα.

Η μελέτη αυτή επ’ ουδενί λόγω αποτελεί την τελευταία λέξη της επιστήμης στο όλο θέμα. Οι ίδιοι οι ερευνητές γράφουν στο άρθρο τους πως πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω. Εντούτοις παρέχει μερικές χρήσιμες ενδείξεις.

Η δόση του τζόγγινγκ που συσχετίσθηκε περισσότερο απ’ όλες με την μειωμένη θνησιμότητα ήταν τρέξιμο λίγες φορές την εβδομάδα (δύο ή το πολύ τρεις) με χαμηλή ταχύτητα (8 χιλιόμετρα την ώρα ή 7,5 λεπτά το χιλιόμετρο) και όχι επί περισσότερο από 2,5 ώρες την εβδομάδα.

Όσοι εθελοντές έτρεχαν με αυτό τον ρυθμό είχαν κατά 78% λιγότερες πιθανότητες να χάσουν τη ζωή τους στη διάρκεια της 12ετίας.

Το εύρημα αυτό «υποδηλώνει ότι πιθανώς υπάρχει ένα ανώτατο όριο στην δόση της ασκήσεως που είναι ιδεώδης για να ωφεληθεί η υγεία», δήλωσε ο δρ Σνορ.

«Αν ο στόχος ενός αθλουμένου είναι να μειώσει τον κίνδυνο θανάτου και να ζήσει περισσότερο, το τρέξιμο λίγες φορές την εβδομάδα με μία μέτρια ταχύτητα είναι η καλύτερη στρατηγική. Οτιδήποτε περισσότερο από αυτό όχι μόνον δεν του χρειάζεται, αλλά ενδέχεται να είναι και επιζήμιο».

Αντιδράσεις

Μαζί του συμφωνεί η δρ Κάρολ Γουώτσον, αναπληρώτρια καθηγήτρια Καρδιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες (UCLA), η οποία λέει πως πολλές προγενέστερες μελέτες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το μέτρο στο τρέξιμο έχει τις καλύτερες εκβάσεις όσον αφορά την μακροζωία.

«Οι άνθρωποι δεν γεννήθηκαν για να κάνουν καθημερινά mountainbiking ή να τρέχουν τρεις φορές την εβδομάδα στον μαραθώνιο», δήλωσε παραστατικά η δρ Γουώτσον, η οποία δεν συμμετείχε στη νέα μελέτη.

«Αν και σαφώς το τρέξιμο κάνει καλό στην καρδιά και στην υγεία γενικότερα, υπάρχει μια μικρή αύξηση της θνησιμότητας στους μανιώδεις δρομείς έναντι των μετρίων».

Άλλοι ειδικοί αντιτείνουν πως το γεγονός ότι κάτι (το πολύ τζόγγινγκ) δεν είναι ωφέλιμο, δεν συνεπάγεται αυτομάτως ότι είναι επιβλαβές.

«Παρότι οι πιο πρόσφατες έρευνες υποδηλώνουν ότι η φυσική δραστηριότητα δεν είναι απαραιτήτως καλύτερη για την υγεία πέραν ενός ορισμένου ορίου, απαιτούνται περισσότερα επιστημονικά στοιχεία για να αποφανθούμε εάν όντως είναι χειρότερη γι’ αυτήν», γράφει σε σχόλιό της που συνοδεύει τη νέα μελέτη ομάδα επιστημόνων υπό τον δρα Ντ. Σ. Λι, από το Τμήμα Κινησιολογίας του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Άιοβα.

Ο δρ Λι και οι συνεργάτες του διευκρινίζουν πως από τους συμμετέχοντες στη νέα μελέτη, μόνο οι 40 ήταν μανιώδεις δρομείς, ενώ όσοι έκαναν ελαφρύ έως μετρίας εντάσεως τζόγγινγκ ήταν εκατοντάδες. Αν οι μανιώδεις δρομείς ήταν περισσότεροι, ίσως ανιχνευόταν και σε αυτούς όφελος στην επιβίωση, γράφουν.

Θα ήταν, επομένως, πρόωρο να τρομοκρατηθεί ένας ασκούμενος και να μειώσει τη συχνότητα, την ένταση ή/και την διάρκεια του τρεξίματός του, λένε.

Τι πρέπει επομένως να κάνει κανείς; Προς το παρόν να συνεχίσει τη ρουτίνα του – και όταν κατασταλάξει η επιστήμη, εδώ θα είμαστε για να τα ξαναπούμε…

Πηγή : ΤΑ ΝΕΑ – ΤΡΕΧΩ http://www.tanea.gr/

Add Comment

Click here to post a comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα οριστεί σε "επιτρέπει cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Αποδοχή" παρακάτω, στη συνέχεια, σας ζητάμε να ακολουθήσετε αυτό.

Close