ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Κρίση πανικού: Τα αίτια, τα συμπτώματα και η σωστή αντιμετώπιση

Η κρίση πανικού έχει λάβει στις μέρες μας τεράστιες διαστάσεις. Ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι υποφέρουν από κρίσεις πανικού, ενώ κάποιοι περιορίζουν τόσο πολύ την κοινωνική τους ζωή που φτάνουν σε σημείο να μην μπορούν να βγουν από το σπίτι τους. Η  κλινική ψυχολόγος κ. Δήμητρα Σφήκα αναλύει τους λόγους και μας δίνει λύσεις που μπορούν να εξαφανίσουν τις κρίσεις πανικού οριστικά.


Tι είναι και πώς εκδηλώνεται η κρίση πανικού

Είναι η αντίδραση του οργανισμού σε μια έντονα στρεσογόνα κατάσταση που παρουσιάζει συγκεκριμένα συμπτώματα: Ταχυπαλμία, δύσπνοια, κόμπο στο λαιμό, τρέμουλο, υπερβολικό άγχος, ζαλάδα, αίσθημα τρόμου και θανάτου. Η κρίση πανικού μιμείται ασθένειες, όπως είναι το έμφραγμα και το εγκεφαλικό.

Πού οφείλεται

Οφείλεται στην υπερφόρτωση του ατόμου. Είναι ουσιαστικά ένα κουδουνάκι ότι ο οργανισμός δεν αντέχει άλλο και ότι πρέπει να αλλάξει τη ζωή του. Έχει να κάνει με το έντονο στρες και τη φοβερή ένταση που ένα άτομο βιώνει και για το λόγο αυτό συγκαταλέγεται στη γενικευμένη αγχωτική διαταραχή. Ουσιαστικά δείχνει την ανθεκτικότητα του ατόμου σε συγκεκριμένες συνθήκες και όχι το κατά πόσο ο ίδιος είναι δυναμικός ή ανασφαλής. Ο φόβος που δημιουργείται λειτουργεί επιβαρυντικά στην προσμονή (και τελικά στην κορύφωση) μιας επερχόμενης κρίσης.

Ποιους αφορά

Η κρίση πανικού εμφανίζεται κυρίως σε ανθρώπους με βεβαρημένο ιστορικό άγχους, σε τελειομανείς και σε ευαίσθητες προσωπικότητες. Αφορά στο 4-5% του πληθυσμού στην Ελλάδα ενώ κυρίως εκδηλώνεται σε γυναίκες ηλικίας 20-40 ετών.

Τρόποι αντιμετώπισης

Το σημαντικότερο είναι, όταν κάποιος εμφανίσει κρίση πανικού, να αποκλείσει πρώτα όλες τις παθολογικές αιτίες. Να υποβληθεί σε εξετάσεις για να είναι σίγουρος ότι πρόκειται για ψυχοσωματική αιτία. Εφόσον, λοιπόν, εξακριβωθεί αυτό, τότε το άτομο που εμφανίζει τα παραπάνω συμπτώματα μπορεί να αντιμετωπίσει την κρίση πανικού με διάφορους τρόπους.
Πολύ σημαντικό είναι να μάθει να αναπνέει σωστά. Σύμφωνα με την κ. Σφήκα, η διαφραγματική αναπνοή του Jacobson (εισπνοή από τη μύτη-εκνποή από το στόμα) είναι αυτή που συνιστάται για τέτοιες περιπτώσεις. Η μέθοδος, επίσης, με την εισπνοή-εκπνoή σε χάρτινη σακούλα μπορεί να επιτρέψει στον εγκέφαλο να μην υπεροξυγονωθεί κάτω από μια ιδιαίτερα αγχωτική κατάσταση.
Η συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία μπορεί να μάθει στο άτομο να κάνει σωστές αναπνοές, να χαλαρώνει, να διαφοροποιεί τις σκέψεις του και να αποκωδικοποιεί τι τον οδήγησε σε αυτόν τον πανικό. Το σημαντικό είναι να συμφιλιωθεί το ίδιο το άτομο με την κρίση πανικού και να καταλάβει ότι δεν είναι τόσο μυστηριώδης και υπερφυσική όπως ενδεχομένως την αισθάνεται εκείνη τη στιγμή. Ένα καθημερινό ημερολόγιο με καταγραφή των σκέψεων και με αντικατάστασή τους από εναλλακτικές, πιο αντικειμενικές σκέψεις μπορεί να βάλει σε μια σειρά προσωπικά θέματα. Σε περιπτώσεις, μια θεραπεία με φάρμακα για ένα διάστημα μπορεί να αποδειχθεί ωφέλιμη.

Υπάρχει οριστική λύση;

Σύμφωνα με την κ. Σφήκα, οι κρίσεις πανικού περνούν οριστικά. Αυτό που χρειάζεται, με τη βοήθεια ίσως εντατικής ψυχοθεραπείας, είναι το άτομο να συνειδητοποιήσει τους λόγους που τον οδηγούν στον πανικό. Όταν μάθει να τους επεξεργάζεται, τότε θα τους μικρύνει στο μυαλό του και θα ελευθερωθεί από τους φόβους του.

.mama365.gr
Σας άρεσε το άρθρο? Μοιραστείτε το!

Add Comment

Click here to post a comment

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα οριστεί σε "επιτρέπει cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Αποδοχή" παρακάτω, στη συνέχεια, σας ζητάμε να ακολουθήσετε αυτό.

Close